Kan uw nieuwe auto straks het huis van stroom voorzien?

Een kunstmatig neuraal netwerk zegt u in de eerste instantie misschien niks. Dit is een groep van verbonden kunstmatige neuronen, en bestaat al ten minste10 jaar. Met een dergelijk netwerk kan een computer op bijzonder intelligente wijze beslissingen maken en opdrachten uitvoeren. Deze netwerken gaan tegenwoordig door het leven onder de noemer AI. Grote kans dat u AI wel kent of recent mee te maken hebt gehad. AI is een term, die de afgelopen twee jaar, enorm populair is gemaakt door verschillende bedrijven. Tech giganten schermen maar al te graag met AI om meer aandacht voor hun producten te krijgen.

V2X

V2X is net als AI een naamgeving die ontzettend populair is onder autofabrikanten. Het staat voor: voertuig naar alles (vehicle to everything). Het betekend dat de elektriciteit in de elektrische auto twee kanten kan opstromen. Van het stopcontact naar de accu en van de accu terug naar het stopcontact. Wat u uiteindelijk met die stroom gaat doen, is aan u. U kunt bijvoorbeeld overdag zonne-energie in de accu van de auto opslaan, en deze in de avond, na zonsondergang, weer gebruiken om het huis te verwarmen. De functie heet voertuig naar alles, omdat er verschillende varianten van elektriciteit teruggeven bestaan. Het voorbeeld wat net beschreven is, elektriciteit teruggeven aan het huis, valt onder voertuig naar huis (vehicle to home, V2H). De volgende varianten van V2X zijn mogelijk:

  • V2L: voertuig naar apparaat
  • V2H: voertuig naar huis
  • V2G: voertuig naar netwerk

V2L

De meest eenvoudige variant van V2X is V2L. Hiermee kan de desbetreffende elektrische auto met zijn accu een apparaat naar keuze van stroom voorzien. Deze functie is eigenlijk helemaal niet nieuw, net als het AI verhaal, kan deze functie ook in oudere brandstofauto's zitten. Bijvoorbeeld een stopcontact in het interieur voor het opladen van een laptop. Het verschil met de huidige variant van V2L is het vermogen en de toepasbaarheid. Een elektrische auto met een V2L functie kan meestal een vermogen leveren dat gelijk staat aan een normaal stopcontact thuis. Dit was met de eerste versies in de brandstofauto zeker niet het geval. Het tweede verschil is dat de huidige versie van V2L bijvoorbeeld ook werkt als de auto uit staat en op slot is. Daarbij opgeteld dat de aansluiting aan de buitenkant zit, maakt dat de huidige versie van V2L veel breder toepasbaar is.

 V2H & V2G

Het is erg prettig dat de elektrische auto met V2L functie zijn elektriciteit niet alleen voor het rijden kan gebruiken, maar ook om apparaten van stroom te voorzien. Echter, zoals hiervoor beschreven is, heeft deze functie de kracht van een enkel stopcontact. Dat is niet voldoende om een volledig huis van stroom te voorzien. Hiervoor heeft de auto V2H of V2G nodig. Dit zijn dus ook meteen de meest interessante varianten. Het is interessant omdat met deze functie de auto omgetoverd kan worden tot rijdende thuis batterij. Bijvoorbeeld: opladen op het werk en dit vervolgens thuis kunnen gebruiken om de hele avond het huis van stroom te voorzien. Dat is nog eens fijn thuiskomen, de kachel stoken op kosten van de baas. Of een ander voorbeeld: wat dacht u van handelen op de energie markt? De auto opladen met goedkopen stroom en weer verkopen als de stroom duur is. Of de auto overdag opladen met zonne-energie en in de avond gebruiken om het huis van van stroom te voorzien. Helaas zijn V2H en V2G ook behoorlijk complex. Mocht u al eerder iets over dit onderwerp opgezocht hebben, dan zult u waarschijnlijk meerdere keren op grote beloftes van autofabrikanten zijn gestuit, maar geen concrete mogelijkheden of oplossingen hebben gevonden. Dit komt doordat V2H en V2G een ingewikkelde samenloop is van: wetgeving, belangen van netbeheerders, belangen van autofabrikanten, het ontbreken van een standaard, en als kers op de taart, een complexe en dure techniek.

Mocht u na het lezen willen weten wat dit voor uw nieuwe auto betekend? Neem dan snel contact op met ABC, dan kunnen wij u hiermee verder helpen.

© Copyright. Alle rechten voorbehouden.

KVK: 82711763

Contact: info@autobestelcheck.nl

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.